Hyvä tietää

Hyvä tietää

Jokaisen käynnin aluksi terveystietosi kartoitetaan, tehdään tarvittavat liiketestit ja muut tarvittavat tutkimukset, jotta voin tarjota sinulle turvallista ja sinun tarpeisiisi sopivaa hierontaa. Huomiothan, että ensimmäisellä kerralla tähän menee hiukan enemmän aikaa.

Hierontaan tultaessa ei vaatetukselle ole mitään erityisvaatimuksia, mutta rennoissa ja mukavissa vaatteissa viihdyt varmasti paremmin.

Kipulääkkeitä tai lihasrelaksantteja ei pidä ottaa ennen hierontaa.

Vaikka hieronnalla tähtään sinun hyvinvointiisi, aina hieronta ei kuitenkaan ole hyväksi. Esimerkiksi akuutti tulehdus tai vamma tai kuume on este hieronnalle. Mikäli et ole varma, voitko tulla hierontaan, ota yhteyttä.

Vastaan mielelläni myös muihin hierontaa koskeviin kysymyksiin.

 


Vinkkejä siihen, miten saat parhaan hyödyn hieronnasta

Suhteuta hoitoajan pituus tarpeisiisi

Lyhytkin aika riittää rentoutumiseen vallan mainiosti ja pidemmässä ajassa saatkin sitten jo ihan kunnon irtioton arjesta.
Mikäli taas kärsit kivusta tai muusta kroonisesta vaivasta, on hyvä varata heti aluksi pidempi aika. Tällöin vaivan alkuperään ehditään perehtyä paremmin.
Usein myös erilaiset liiketestit ovat tarpeen ennen hoitoa.

Rauhallinen käsittely on miellyttävämmän tuntuista kuin nopeatempoinen ja erityisesti tämä korostuu silloin, jos käyt hieronnassa harvakseltaan. Hoitoaikaa valitessa ei myöskään kannata ahnehtia, vaan keskittyä mieluummin yhden alueen hoitoon kerrallaan, jolloin saat tehokkaampaa apua vaivaasi.

Ajoita hieronta oikein

Ennen hierontaa voit vallan mainiosti treenata vaikka kuinka kovaa, mutta hieronnan jälkeen se ei ole suotavaa. Mieluiten myös seuraava päivä olisi hyvä ottaa rennosti tai korkeintaan kevyttä liikuntaa harrastaen.
Tämä siksi, että mm. lihaksen hermotus ei ole täydessä terässä hieronnan jälkeen ja urheiluvammojen riski kasvaa.
Muutoinkin parhaan hyödyn saat, jos annat lihaksille kunnon levon hieronnan jälkeen. Ajattele, että lihakset ovat jo treeninsä saaneet hieronnasta.
Jos kuitenkin treeni on sinulle jokapäiväinen itsestäänselvyys, voidaan hieronta tehdä suoritukseen valmistavana, jolloin hieronta-aika on hiukan lyhyempi ja hieronnassa käytetään pääsääntöisesti hermotusta parantavia otteita.

Useimmiten hieronnan jälkeen olo voi olla hiukan uninen, joten myös siksi kannattaa ajoittaa kaikki vaativat askareet joko hierontaa edeltävään aikaan tai seuraavalle päivälle.
Hieronnan jälkeen nukut taatusti yösi paremmin ja seuraavana päivänä oletkin jo sitten täydessä terässä!

Hieronalla hyvinvointia.

Kerro tilanteesi ja toiveesi

Jotta hoitoa voidaan antaa sinulle turvallisesti ja tarpeidesi mukaisesti, kerro omasta terveydentilastasi rehellisesti. Tämä on myös edellytys sille, että vaivasi voidaan paikantaa.
Hieronnan aikana kannattaa myös kertoa omista tuntemuksista, sillä vaikka hierojasi haluaa sinun parastasi vain sinä voit kertoa, miltä se tuntuu. Käsittelyn voimakkuus on sopiva silloin, kun se ei satu, koska lihas pysyy tällöin rentoutuneessa tilassa. Liian voimakas hieronta voi olla jopa haitaksi ja siksi sitä ei myöskään pidä sietää.

Hieronnan jälkeen saattaa tuntua aristusta hierotuilla alueilla, mikä on täysin normaalia ja olon pitäisi helpottua viimeistään kahden päivän sisällä.
Myös lievää huimausta voi olla heti hieronnan jälkeen, mikä johtuu verenpaineen alenemisesta. Tämä menee yleensä ohi pian.
Joskus harvoin hieronnan aikana tai sen jälkeen voi ilmetä päänsärkyä tai huonovointisuutta.
Tällöin voidaan miettiä hieronta-asennon muuttamista, sillä esimerkiksi niska-hartiaseudun hieronta voidaan tehdä myös selin- tai kylkimakuulla.
Kaikista hieronnan jälkeisistä tuntemuksista kannattaa kertoa hierojalle, jotta seuraavalla kerralla käsittelyä voidaan muokata paremmin sinulle soveltuvaksi.
Ja muistathan aina juoda runsaasti vettä hieronnan jälkeen. Se helpottaa kuona-aineiden poistumista ja ehkäisee päänsärkyä sekä huonovointisuutta.
Säännöllisyys kannattaa

Usein saat apua vaivoihisi jo heti ensimmäisellä kerralla, etenkin jos tarkoitus on vain rentoutua ja unohtaa kiireet hetkeksi.
Krooniseen sinnikkääseen vaivaan taas parhaan avun saat hoitosarjasta. Tällöin hoidot kannattaa aloittaa kahdella käynnillä viikossa ja tästä sitten vaivan helpottuessa siirrytään pidempiin hoitoväleihin.
Ja mikäli huomaat oireiden palaavan, tartu toimeen ajoissa. Silloin pääset todennäköisesti nopeammin eroon vaivoistasi.

Jos käyt samalla hierojalla säännöllisesti, on todennäköisempää, että vaivasi todelliset syyt löytyvät. Näin ei välttämättä käy heti ensimmäisellä kerralla, jolloin usein joudutaan keskittymään kivun lievittämiseen.
Lisäksi säännöllisten käyntien aikana hän oppii tuntemaan sinun henkilökohtaiset tarpeesi ja silloin saat parasta mahdollista hoitoa. Säännöllinen hieronta tukee sinua oman hyvinvointisi ylläpitämisessä!

Ja lopuksi

Jokaisen käyntisi lopuksi pyrin antamaan vinkkejä siihen, miten voit itse helpottaa oloasi ja nopeuttaa vaivasi paranemista. Kun vaivasi on selätetty, on oma panoksesi ensiarvoisen tärkeää. Liiku, venyttele, lepää ja huolla kehoasi.
Ennakointi on paras lääke kaikkiin vaivoihin!

Kannattaa myös muistaa näin flunssakaudella,
että hieronta lievittää tehokkaasti stressiä ja parantaa unen laatua, mikä taas puolestaan pitää vastustuskykysi valppaana.